К итайската компания Great Wall Motor (GWM) се стреми към годишно производство от 300 000 автомобила в Европа до 2029 г. Този ход следва обявяването на GWM миналия месец, че ще пусне поне седем нови модела или производни, насочени към ключови сегменти на Стария континент в „първата вълна“, започваща в средата на 2026 г.
Плановете на GWM за завод следват подобни ходове на BYD, която изгражда два в Унгария и Турция, и Xpeng, която ще произвежда в Magna Steyr в Грац, Австрия. Xpeng също иска да добави собствен завод в Европа.
Екипи на GWM оценяват производствени обекти в Испания и Унгария, наред с други страни, каза Паркър Ши, президент на GWM International, пред „Ройтерс“ в централата на компанията в северната провинция Хъбей.
С Паркър Ши разговаряхме лично през април, когато той потвърди пред нашата медия, че в с. Баховица, ловешко, ще бъде възстановено асемблирането на автомобили в България.
В началото на ноември Антон Дончев, директор международен бизнес в Българска Автомобилна Индустрия (БАИ), потвърди това, казвайки, че „до юли 2026 г. очакваме възстановяване на автомобилното производство в с. Баховица“.
Първият нов модел от пазарната офанзива в Европа е електрическият ORA 5, който именно очакваме да се асемблира в България.
Разходите за труд и логистика са сред многобройните съображения, които усложняват избора на място за завода, тъй като GWM първоначално ще трябва да доставя компоненти до целевия пазар за сглобяване, каза Ши тази седмица. Автомобилният производител също така следи индустриалните политики на Европейския съюз, като следи промените в инвестиционния климат и митата. „Всички бизнес сценарии трябва да са работещи“, казва Ши, който е фокусиран върху международната дейност, откакто се присъедини към автомобилния производител през 2002 г. „В противен случай ще ни бъде трудно, защото това ще бъде огромна инвестиция в дългосрочен план.“
Китайските автомобилни производители търсят местно производство, за да избегнат митата.
Европа има голям потенциал за китайски марки с всякакви видове задвижване, казва Паркър Ши, а планираният завод на GWM ще произвежда превозни средства от целия спектър - от конвенционални двигатели до изцяло електрически автомобили.